Sollicitatietips

Sollicitatietips

We helpen onze bezoekers en sollicitanten graag om goed voor de dag te komen. Solliciteren is geen eenvoudige taak en wij begrijpen dat het iedere keer opnieuw wat spanning met zich meebrengt. We hopen dat onderstaande tips van toegevoegde waarde zijn en ervoor zorgen dat een sollicitatie qua voorbereiding en uitvoering goed gaan. Onze sollicitatietips bestaan uit een aantal standaard zaken die vrijwel bij iedere sollicitatie van belang zullen zijn. De meest voorkomende items hebben we voor u even op een rijtje gezet. Hieronder geven wij u een tabel met daarin alle relevante sollicitatie items. Succes met de voorbereiding en uw sollicitatie!
  • Eigenschap 1: je bent positief

    Positief zijn, geeft je energie. Terwijl negatief zijn, energie kost. Baal je dat je aan het werk moet vandaag? Dat heeft iedereen weleens, maar wees blij dat je werk hebt om naartoe te gaan! Iemand die in elke situatie mogelijkheden ziet, in plaats van problemen, houdt dus energie over. En daar kun je mooi iets leuks mee doen, zodat je daar weer blij van wordt.

    Eigenschap 2: je vertrouwt op jezelf

    Werkgevers zoeken mensen die zelfvertrouwen uitstralen, zonder arrogant te worden. Je bent overtuigd van je eigen kwaliteiten, maar staat open voor feedback. Als jij zelfvertrouwen uitstraalt, in je cv en bij face-to-face-gesprekken, ben je overtuigender en maak je meer indruk. Een gezonde dosis zelfvertrouwen vergroot de kans om succesvol te solliciteren en die leuke baan te scoren.

    Eigenschap 3: je bent sociaal

    Of een recruiter jou een geschikte kandidaat vindt, hangt af van jouw manier van communiceren. Schrijf en spreek je met overtuiging? En weet jij goed te vertellen waarom jij de meest geschikte kandidaat bent? Dan scoor je daar punten mee bij een recruiter. Een fijn telefoongesprek, of geslaagd face-to-face-gesprek, laat jouw sociale skills zien. Wel zo fijn, want je gaat straks (hopelijk) ook met collega’s samenwerken in je nieuwe baan.

    Eigenschap 4: je brengt nieuwe ideeën

    Anders dan weleens wordt gedacht, zoeken werkgevers geen robots die regel voor regel de functieomschrijving uitvoeren. Ze hebben juist behoefte aan kandidaten die frisse energie en originele ideeën meebrengen. Ben jij starter en heb je dus weinig ervaring? Grote kans dat je dan juist uitblinkt door de verfrissende ideeën die je meeneemt. Vraag bijvoorbeeld aan de recruiter met welk probleem de opdrachtgever kampt, en bied een creatieve oplossing.

  • Check het bedrijf

    Verdiep je in het bedrijf. Zoek uit waar ze zich precies mee bezighouden en of je raakvlakken hebt met hun idealen. Herken jij jezelf in hun visie? Schrijf dit dan op een briefje, want dat kun je gebruiken bij het schrijven van je sollicitatiebrief.

    Wat doe je?

    Zorg ervoor dat je precies weet welke baan je wilt hebben en welke werkzaamheden je gaat uitvoeren. Als je nog niet alles weet, kun je via LinkedIn meer informatie vinden over de baan. Hoe? Ga naar ‘advanced search’ en zoek bij ‘titel’ naar jouw functie. Je krijgt mensen te zien die in deze functie aan het werk zijn. Bekijk een aantal profielen, zodat je weet waar ze zich mee bezighouden.

    Google jezelf

    Die recruiter is natuurlijk nieuwsgierig naar de schrijver van de sollicitatiebrief. Hij of zij zal jou ongetwijfeld zoeken op Facebook, LinkedIn en Twitter. Zorg er dus voor dat die feestjes waar je dronken op straat eindigde, niet te zien zijn. Stel je Facebook-profiel zo in dat alleen vrienden jouw foto’s kunnen zien. De voorbereiding voor het schrijven van een sollicitatie heeft dus ook betrekking op social media.

    Waarom jij? 

    Waarom ben jij de beste kandidaat? Waarom sluiten jouw skills zo goed aan op de eisen? Ga voor de spiegel staan en vertel op een overtuigende manier waarom de recruiter jou aan moet nemen. Ga bij jezelf na waar je goed in bent en schrijf dit op. Je kunt jezelf pas verkopen als je weet wat er zo interessant aan je is. Dit helpt je ook bij de voorbereiding van een sollicitatiegesprek!

  • Spreek met zekerheid

    Wat valt je op als je luistert naar iemand als Barack Obama? Je hoort geen ‘uh’, geen slagen om de arm, geen twijfel. Mensen met zelfvertrouwen praten in heldere statements. Omdat ze weten dat mensen pas luisteren als je je ideeën met overtuiging presenteert. Vraagt de recruiter waarom jij de beste kandidaat bent? Spreek dan overtuigend en laat dat ‘uh’ achterwege.

    Focus op je eigen kwaliteiten

    Jezelf vergelijken met anderen is jezelf beperken. Vertel dus tijdens je sollicitatiegesprek niet dat die andere kandidaten slecht zijn, maar belicht je eigen kwaliteiten. Vertel overtuigend waar jij goed in bent, zonder twijfel.

    Luisteren, in plaats van praten

    Mensen met zelfvertrouwen luisteren meer dan ze praten, omdat ze niet het gevoel hebben dat ze zichzelf moeten bewijzen. Ze luisteren naar anderen om ervan te leren en te groeien. Besef dat je tijdens een sollicitatiegesprek niet altijd hoeft te praten, want luisteren en vragen stellen is minstens net zo’n effectieve tactiek.

    Ga voor kleine overwinningen

    Blijf jezelf uitdagen en pushen, zelfs als je inspanningen slechts kleine succesjes opleveren. Of je nu een nieuw persoonlijk record vestigt tijdens je hardlooprondje of weer een dag geen snoepjes eet: een serie kleine overwinningen boost je zelfvertrouwen. Het gevolg? Je zit lekkerder in je vel en bent overtuigender tijdens dat belangrijke sollicitatiegesprek.

    Durf je nek uit te steken

    Als je nooit probeert om die baan te krijgen waar je altijd al van droomt, ga je hem zeker nooit krijgen. Heb vertrouwen in jezelf en durf ervoor te gaan! Wie niet waagt …

    Tot slot: focus op het proces, niet op het eindresultaat

    Het opbouwen van zelfvertrouwen is geen eenmalig project, maar een levenslang proces. Het gaat erom dat je blijft groeien, als professional en als mens. Iedereen begrijpt dat je er bij een sollicitatiegesprek niet helemaal ontspannen bij zit. Maar met een extra dosis zelfvertrouwen laat je een fijner sollicitatiegesprek voeren. Wel zo fijn voor jou en je carrièrekansen.

  • Bereid je voor op het sollicitatiegesprek

    Jezelf voorbereiden is heel belangrijk als je een goed sollicitatiegesprek wilt voeren. Stel jezelf een aantal vragen: bij wat voor bedrijf kom ik te werken? Welke functie-eisen hadden ze beschreven in de vacature? Wat wil ik weten van het bedrijf? En welke relevante werkervaring en skills heb ik, waardoor ze mij wel moeten aannemen?

    Win zo veel mogelijk informatie in

    Hoe meer informatie je hebt over het bedrijf, hoe meer indruk je maakt bij het sollicitatiegesprek. Check de website, zoek nieuwsartikelen en bedenk relevante vragen hierbij. Zo laat je zien dat jij je verdiept hebt in het bedrijf en er moeite voor doet om deze baan te krijgen.

    Check je gesprekspartner

    Als je veel informatie hebt over het bedrijf, kun jij je vizier richten op je gesprekspartner(s). Als je weet met wie je het sollicitatiegesprek hebt, kun je daar rekening mee houden in je voorbereiding en uiteindelijk in het sollicitatiegesprek. Google, LinkedIn en Twitter zijn de perfecte tools om mee te researchen.

    De eerste indruk

    Je bent goed voorbereid, op tijd aanwezig en je zit klaar om je mogelijk nieuwe werkgever de hand te schudden. Het eerste wat jij doet, is een stevige, zekere en korte handdruk geven. Slappe, klamme handjes doen het nooit goed bij een recruiter. Het helpt om je handen vooraf af te spoelen met koud water en tijdens het wachten je handen op je broek te leggen. Natuurlijk wel nadat je ze goed afgedroogd hebt.

  • Waar moet je nu écht op letten bij het kiezen van je sollicitatiekleding? “Veel bedrijven vinden het belangrijkste dat je je verdiept in de bedrijfscultuur, er netjes uitziet en uitstraalt dat je over je sollicitatiegesprek hebt nagedacht,” geeft Meihuizen als kledingadvies.

    Heb je écht geen idee wat je moet aantrekken? Kies dan iets uit dat lijkt op sollicitatieoutfit 2: een outfit waarmee je wél netjes, maar niet overdressed bent. Afhankelijk van je functie kun je uiteindelijk je kleding nog informeler maken met een lekkere spijkerbroek, of juist formeler met bijvoorbeeld een jasje of nette schoenen.
  • Techniek 1: oprechte complimenten doen wonderen

    Het sleutelwoord hier is ‘oprecht’. Geef gemeende complimenten, zonder te slijmen of te overdrijven. Heeft die recruiter een mooi jurkje aan? Complimenteer haar dan, want daarmee breek je het ijs. En waarschijnlijk krijg je een glimlach als bedankje.

    Techniek 2: bied een helpende hand

    Een van de meest krachtige manieren om iemand voor je te winnen, is simpelweg je hulp aanbieden. Dat kun je doen door je kennis, expertise of netwerk in te zetten, maar ook door iets simpels als de deur voor een ander openhouden voor een sollicitatiegesprek. Dit zijn heel subtiele trucjes, en ze zijn ook effectief.

    Techniek 3: natuurlijk help ik graag

    Zoals gezegd is behulpzaamheid een goede manier om iemands sympathie te winnen, maar je kunt dit nog verder uitvergroten.

    Als iemand je bedankt, zeg dan niet ‘geen probleem’ of ‘oké’, maar ‘graag gedaan’. Zo laat je merken dat je iemand niet alleen helpt omdat hij erom vraagt, maar omdat je het ook daadwerkelijk fijn vindt om hem of haar te helpen.

    Techniek 4: show your confidence

    Rug recht, schouders naar achter, kin omhoog en een vrolijke glimlach: zo straal je zelfvertrouwen uit! Zorg er wel voor dat zelfvertrouwen niet verandert in bluffen of opscheppen.

    Hoewel jij jezelf de beste kandidaat vindt voor die baan, werkt het tegen je als je dit tien keer herhaalt. Niemand zit op een collega te wachten die zichzelf continu de hemel in prijst.

    Techniek 5: wie bent u ook alweer?

    Zorg ervoor dat je je best doet om namen en formele aanspreektitels te onthouden. Welk effect dat heeft, merk je bijvoorbeeld in het verschil tussen: ‘Meneer de Vries, hoe maakt u het?’ en gewoon: ‘Hallo’.

    Als je de namen en titels van je gesprekspartner kent, laat je zien dat je goed voorbereid aan het sollicitatiegesprek begint. En daarmee maak je indruk en krijg je hopelijk die nieuwe baan.

    Techniek 6: een luisterend oor

    Het kostbaarste dat je iemand kunt geven, is tijd. Wil je indruk maken? Praat dan niet alleen, maar luister ook goed naar wat je gesprekspartner te vertellen heeft en wees attent. Dat kan heel nuttig zijn.

  • De meest gestelde sollicitatievragen:

    1. Hoe motiveer jij anderen?
    2. Noem een situatie waarin je een conflict had met een collega. Hoe ging je daarmee om?
    3. Wie heeft jou geïnspireerd in je leven, en waarom?
    4. Vertel in dertig seconden welke vaardigheden en kennis je aan ons team toevoegt.
    5. Iedereen maakt fouten. Vertel ons eens over een fout die jij ooit maakte en die een flinke impact had op het bedrijf of je team – en wat je hebt gedaan om die fout recht te zetten.
    6. Welke rol neem je meestal aan binnen een team?
    7. Hoe ga je met kritiek om?
    8. Als je inspraak zou hebben in een beslissing van het management, waar je sterk tegen bent, zou je dan voet bij stuk houden?
    9. Wat kan een bedrijf volgens jou het beste doen voor zijn medewerkers om het personeelsverloop te beperken?
    10. Als ik zou spreken met een van jouw vorige leidinggevenden, welk verbeterpunt zouden zij dan voor jou noemen?
    11. Wat zijn je langetermijnambities in een bedrijf of functie?
    12. Vertel eens over die ene keer dat je in je werk de juiste beslissing nam, terwijl niemand het in de gaten had.
    13. De recruiter geeft je een baksteen en zegt: “Je hebt drie minuten om me deze baksteen te verkopen.”
    14. Wat doe je als een klant ‘nee’ zegt, maar eigenlijk bedoelt: ‘Leg me de deal nog iets uitgebreider uit’?
    15. Waar maak je je zorgen over, en waarom?
    16. Wat is jouw definitie van succes en hoe presteer je ten opzichte van die definitie?
    17. Wat is, volgens je collega’s, je grootste kwaliteit?
    18. Geef een voorbeeld van iets waarin je hebt gefaald. Hoe reageerde je en hoe overwon je deze mislukking?
    19. Waarom wil je van baan veranderen en bij ons bedrijf komen werken?
    20. Wat zijn je belangrijkste sterke en zwakke punten?
    21. Wie heeft jou geïnspireerd in je leven, en waarom?
    22. Welke kwaliteiten zou een teamleider volgens jou moeten hebben?
    23. Welke veranderingen zou je doorvoeren als je bij ons aan de slag gaat?
    24. Hoe vind je het om te rapporteren aan een manager die jonger is dan jij?
    25. Kun je onder hoge druk werken?
    26. Wat heb je liever: dat mensen je aardig vinden of dat ze je respecteren?
    27. Als je manager vraagt om te springen, vraag je dan: ‘hoe hoog’? Of zou je vragen waarom je moet springen?
    28. Heb je ooit iets gedaan wat tegen alle sociale conventies inging, maar wat je toch deed omdat dat het juiste was om te doen?
    29. Als je in mijn schoenen stond, zou je dan iemand zoals jij aannemen, en waarom?
    30. Wat waren je eerste indrukken toen je bij ons binnen liep en in de lobby zat te wachten?
    31. Beschrijf je ideale werkomgeving.
    32. Heb je sollicitaties lopen bij andere werkgevers?
    33. Waarom wil je weg bij je huidige werkgever?
    34. Op welke manier voeg jij diversiteit toe aan ons team?
  • ‘Waar ziet u de organisatie over tien jaar?’

    Met deze vraag laat je de recruiter flink nadenken: dit krijgt hij niet elke dag te horen. Door deze vraag te stellen laat je niet alleen zien dat je nadenkt over de toekomst van het bedrijf, maar ook dat je graag bij de beste werkgever aan de slag wilt.

    ‘Hoe lang werken mensen gemiddeld in deze baan?’

    Het antwoord op deze vraag geeft je veel informatie over de gang van zaken in het bedrijf. Als het bedrijf zijn werknemers lang vasthoudt, weet je dat ze graag in je willen investeren. Ook de recruiter zal inzien dat je op zoek bent naar een goede werkgever, en zal je daardoor zeker onthouden.

    ‘Welke vaardigheden zijn belangrijk in deze functie?’

    De beste manier om je inzet te tonen, is door dieper in te gaan op de benodigde ervaring en vaardigheden. Zo wek je de indruk dat je bereid bent om verder te leren. Werkgevers houden van ijverige werknemers, dus laat zien dat je dat bent.

    ‘Hoe vaak krijg ik feedback op mijn werk en op welke manier gebeurt dat?’

    Dit is een goede vraag om te stellen! Het toont aan dat je bereid bent om te leren van je fouten en dat je openstaat voor kritiek. Reflectie is een sterke eigenschap van een kandidaat, en de recruiter weet dat.

    ‘Ik zag dat jullie de laatste maanden actiever zijn geworden op social media. Hebben jullie je strategie veranderd?’

    Je laat de recruiter zien dat je je in het bedrijf hebt verdiept. Een simpele vraag over de website toont al aan dat je de werkgever hebt gecheckt en dat je weet waar het bedrijf voor staat.

    ‘Wat zou mij echt succesvol maken in deze functie?’

    Soms zegt een vraag meer dan tien sollicitatiegesprekken. Dit is er een van. Door deze vraag te stellen laat je zien dat je er alles aan wilt doen om te slagen. En dat is precies wat de recruiter en opdrachtgever in jou zoeken!